top of page

Краткосрочни наеми. Какво трябва да знаем?Част 1

  • Снимка на автора: Карина
    Карина
  • преди 4 дни
  • време за четене: 2 мин.

A worried cartoon man holds a money bag with a dollar sign, pulled by a magnet labeled "Bill" and "Tax" on a yellow background.

Все по-разпространени у нас стават краткосрочните наеми на апартаменти, къщи за гости, бунгала, каравани и всякакви производни места за нощувки различни от хотел.

Дали е толкова лесно, колкото изглежда на повърхността, пускаш снимки и описание на имота, който отдаваш в някой сайт, получаваш резервация, даваш ключове и хайде готово паричките идват в сметката…..за съжаление съвсем не е така!

Като всяко нещо което ни носи доход, то бива регулирано с определени законови и данъчни разпоредби от държавата. В тази част от статията ще се опитаме да просветлим този въпрос.

 

Ще ги разделя на два варианта на краткосрочно отдаване.

 

Вариант 1 : през български платформи, в личните ни профили в социалните мрежи и от уста на уста(баба ви седяща на възлово кръстовище в вашия град с табела „Давам квартири под наем!!!“).

 Вариант 2: през платформи като : Booking.com, Airbnb, Vbro, Expedia, Agoda и т.н. (всички с адрес на управление и регистрация извън България) и Facebook business профил.

 

Данъци и такси при Вариант 1

Това е по-олекотения от гледна точка на данъци и законови разпоредби вариант. Тук извършваме дейността, като физически лица. Необходимо ни е да подадем декларация за извършване на дейност облагана с патентен данък в съответната община в която се извършва дейността. Стойността на този данък е фиксирана от общината.

 

Данъци и такси при Вариант 2

При този вариант вече извършваме дейността като юридически лица.

1.Регистрираме фирма в Агенцията по вписванията, като трябва да изберем дали да сме ЕООД или ООД, на сайта си имат подробна информация за необходимите документи за двата варианта.

2.Правим си фирмена сметка в някоя банка, не може лична, няма как 

3.Задължително доброволна регистрация по ДДС!!!

Най-популярните платформи за онлайн резервации, които носят най-голяма популярност съответно и увеличават нашата доходност са чуждестранните такива. На база осъществените резервации, те ни издават фактури за тяхната комисионна, които ние сме длъжни да осчетоводим. Тази услуга държавата я третира като внос/износ (тъй като тези фирми са регистрирани извън страната) и задължително я облага с ДДС.

Ангажираме счетоводител, който да ни води сметките (фактурите) и да ни подава необходимите месечни и годишни декларации към НАП. Разбира се ако можете сами да го правите и разбирате от счетоводство няма сила, която да ви спре сами да си подадете декларациите. Е, освен ако в някакъв момент не ви дойде проверка и посредством контролните органи на НАП установите колко малко разбирате от данъчно облагане   

Краткосрочното отдаване под наем е сравнително нова дейност за нашите географски ширини и съответно има някои доста спорни моменти в „правилния“ начин на облагане. Затова личното ми мнение и нещо, което аз направих е „Доверете се на счетоводител!“

4.Съответно както знаем, когато работим по ДДС имаме приход/разход и когато извадим едното от другото, върху остатъка плащаме 10% данък към държавата.

5. Осигуровки и заплата, ако това ви е основния източник на доходи.

6.Ако не приемате плащания в брой, не ви е необходим касов апарат.

 

Очаквайте скоро Част 2!



コメント


Работно време

Пон - Пет: 09:00 - 17:00 ​​


Събота: 09:00 - 17:00​
Неделя: 09:00 - 17:00

Социални мрежи

  • Facebook
  • Summer Host Instagram

Контакти

България, гр. Бургас 8100

ж-к Лазур, бл. 145, ет. 3

© 2024 Summer Host. Powered by FAME

bottom of page