Краткосрочни наеми. Какво трябва да знаем?Част 1
- Карина
- преди 4 дни
- време за четене: 2 мин.

Все по-разпространени у нас стават краткосрочните наеми на апартаменти, къщи за гости, бунгала, каравани и всякакви производни места за нощувки различни от хотел.
Дали е толкова лесно, колкото изглежда на повърхността, пускаш снимки и описание на имота, който отдаваш в някой сайт, получаваш резервация, даваш ключове и хайде готово паричките идват в сметката…..за съжаление съвсем не е така!
Като всяко нещо което ни носи доход, то бива регулирано с определени законови и данъчни разпоредби от държавата. В тази част от статията ще се опитаме да просветлим този въпрос.
Ще ги разделя на два варианта на краткосрочно отдаване.
Вариант 1 : през български платформи, в личните ни профили в социалните мрежи и от уста на уста(баба ви седяща на възлово кръстовище в вашия град с табела „Давам квартири под наем!!!“).
Вариант 2: през платформи като : Booking.com, Airbnb, Vbro, Expedia, Agoda и т.н. (всички с адрес на управление и регистрация извън България) и Facebook business профил.
Данъци и такси при Вариант 1
Това е по-олекотения от гледна точка на данъци и законови разпоредби вариант. Тук извършваме дейността, като физически лица. Необходимо ни е да подадем декларация за извършване на дейност облагана с патентен данък в съответната община в която се извършва дейността. Стойността на този данък е фиксирана от общината.
Данъци и такси при Вариант 2
При този вариант вече извършваме дейността като юридически лица.
1.Регистрираме фирма в Агенцията по вписванията, като трябва да изберем дали да сме ЕООД или ООД, на сайта си имат подробна информация за необходимите документи за двата варианта.
2.Правим си фирмена сметка в някоя банка, не може лична, няма как
3.Задължително доброволна регистрация по ДДС!!!
Най-популярните платформи за онлайн резервации, които носят най-голяма популярност съответно и увеличават нашата доходност са чуждестранните такива. На база осъществените резервации, те ни издават фактури за тяхната комисионна, които ние сме длъжни да осчетоводим. Тази услуга държавата я третира като внос/износ (тъй като тези фирми са регистрирани извън страната) и задължително я облага с ДДС.
Ангажираме счетоводител, който да ни води сметките (фактурите) и да ни подава необходимите месечни и годишни декларации към НАП. Разбира се ако можете сами да го правите и разбирате от счетоводство няма сила, която да ви спре сами да си подадете декларациите. Е, освен ако в някакъв момент не ви дойде проверка и посредством контролните органи на НАП установите колко малко разбирате от данъчно облагане
Краткосрочното отдаване под наем е сравнително нова дейност за нашите географски ширини и съответно има някои доста спорни моменти в „правилния“ начин на облагане. Затова личното ми мнение и нещо, което аз направих е „Доверете се на счетоводител!“
4.Съответно както знаем, когато работим по ДДС имаме приход/разход и когато извадим едното от другото, върху остатъка плащаме 10% данък към държавата.
5. Осигуровки и заплата, ако това ви е основния източник на доходи.
6.Ако не приемате плащания в брой, не ви е необходим касов апарат.
Очаквайте скоро Част 2!
コメント